Zoznam článkov od 1 do 20 (z 535) >>

"Veľa ľudí sa zúčastňuje ultramaratónov z rovnakého dôvodu, z ktorého druhí berú psychotropné látky."

Scott Jurek

Slovensko

Cez Suchý po zelenej (takmer)

21.03.2017
Bol to čas tesne predvianočný, sivý, ešte bez snehu v kotlinách. Aj cez deň prítmie vďaka dvojitej prikrývke: dole inverzná hmla, hore prichádzajúci front. Ale vyvenčiť telo treba... Pôvodný zámer bol ísť z Varína cez Suchý do Turčianskych Kľačian - väčšinou po zelenej (iba pod Suchým je kúsok červenej). Ale začiatok je príliš asfaltový, tak som vyrazil radšej zo Strečna po lúkach, po žltej. Je to krajší "nástup túry" a už tu bola o ňom zmienka ( napríklad tu ). Žltá sa na zelenú pripája pri smerovníku „Pod Jedľovinou“. Pot...   Celý článok
Predčasná jar udrela, snehy miznú bľeskovo. Najmä na južných svahoch, treba ísť do severov. Požičané „redakčné“ auto je výhoda, ide sa ta, kam sa z BB a MT spojmi nedá: na Zverovku! A po zjazdovke do Salatínskej doliny, tam sa uvidí. Lebo blíži sa front, takže zúri južný vietor, na hrebeni hlásia víchricu a nárazy vysoko nad 100km/h. Dúfame, že budeme v závetrí, aspoň trochu.   Začíname o ôsmej z prázdneho parkoviska pod lanovkou. Mraky nad hrebeňom sú len také zdrapy, ale idú pekelne rýchlo. Tu dole však kľud. Zjazdovka ligotavá a rov...   Celý článok
Po zrušení kontroverznej ale predsa len jedinej lezeckej steny v Poprade v obchodnom centre Max sa Poprad stal pravdepodobne najväčším slovenským mestom bez lezeckej steny. V dnešných časoch keď chce človek niečo vyliezť v prírode a je to jedno či je to výkonnostný lezec alebo turista, bez tréningu na lezeckej stene to pôjde len veľmi ťažko, respektíve s ním to pôjde oveľa ľahšie... Lezecké centrá sú dobré okrem tréningu po večeroch a v zlom počasí aj na budovanie komunity, spoznávanie nových ľudí(spolulezcov) a spoločenský život... Z lezeckej dep...   Celý článok
Skialpová sezóna je v plnom prúde. V nepretekovej sfére je stále možné hovoriť o skialpovom boome. Nárast je každoročne citeľný. Začiatok zimy Slovensku prial a snehu bolo dosť aj v nižších polohách. Týmto rozhovorom sa pokúsim trošku priblížiť pohľad aj na skialpovú pretekovú scénu. Pretekový skialpinizmus je šport, v ktorom sme kedysi patrili medzi špičku. Vyspovedali sme preto našu mladú skialpovú nádej Jakuba Šiarnika (22 rokov).   Jakub skús v krátkosti zhrnúť svoju doterajšiu skialpovú kariéru, ako si sa dostal k skialpu? Pochádzam spod ...   Celý článok
KEDY? - sobota 25.2. 2017 KDE? - MALINÔ BRDO, spodná stanica lanovky ČAS? - 09:00 - 17:00   PROGRAM: 09:00 - 17:00 OTESTUJ SKIALP VÝSTROJ - vypožičaj si skialp lyže, lyžiarky, pásy na svoj zážitok a vyšlapni si na Malino Brdo jednoducho a ZADARMO. K dispozícií na testovanie budú aj horúce novinky pre dalšiu zimnú skialpinistickú sezónu 2017/18 od celosvetovo uznávaných špecializovaných značiek LA SPORTIVA, SCOTT, FISCHER , BLACK DIAMOND, HAGAN, ELAN, VÖLKL, BLACK CROWS a.i. Na vypožičanie setu ti stačí len 2x doklad totožnosti a potr...   Celý článok
Poznáte to asi všetci: po celotýždennom zhone v práci nechce sa na nič myslieť, a nie že ešte plánovať túru, obvolávať známych, organizovať výjazd... Ale krásne počasie nedá sedieť doma, zresetovať hlavu a ponamáhať telo sa priam žiada. Našťastie sú aj také dni, keď to ide akosi samo. Netreba sa ráno hnať na vlak či škrabať námrazu na aute, lebo partia už čaká... Vyskytne sa napríklad odvoz priamo k snehu, známi idú lyžovať. S malými deťmi, takže žiadne „za tmy“. Pomaličky, v pohodičke, o deviatej z domu. Síce trochu nervozity pri ...   Celý článok
Istoty sa s oteplením strácajú, Žiarska ostáva. A ešte som tam túto sezónu nebol. Tak ráno skorý nástup, lebo sa stalo niečo... No niečo neobyčajné (akože u nás v Čabovciach): rýchlik z Prahy výnimočne nemeškal, tak som stihol hneď prvý bus z LM a o siedmej som už ťapkal cez parkovisko. Zatiaľ autoprázdne. Tradičná rozcvička po chatu bola hlučná a hrkotavá, pod nohami zamrznutý, pásožravý firn. Nad chatou v stope vyleštenô, už tam to chvíľami podšmyklo, tak som si radšej razil vlastnú stopu na Terasu – dalo sa, na zmrznutom starom asi cen...   Celý článok
Spomínalo sa, že v Bystrici sa hovorí správnou slovenčinou. Moja profesorka slovenčiny, pani Kráľová, sa snažila vybiť nám to z hlavy, ale zbytočne. Hovorilo sa mäkko a bez ypsilonu. Doma sme hovorili aj po nemecky, ale takzvanou Hauerlanddeutsch, tak som chodil na privátne hodiny nemčiny k učiteľke na Fončordu. Tá mi zasa tvrdila, že správne po nemecky sa hovorí v Berlíne. Aká blbosť. Toto spomínam, lebo som bol v gympli v tercii, namýšľajúc si, že už viem všetko. To sa týkalo aj mojich športových ambícií a obzerajúc sa okolo Bystrice, mal so...   Celý článok
Na nedeľu hlásili trochu vyjasňovanie (nakoniec nič z toho) a pokles teploty pod nulu aspoň hore, tak po zabitej sobote aspoň prechádzka... Z Martina - Strání po serpentínach je to komfortné už od mostíka, aj skratky sa dajú skoro všetky (na spodných strmých v lese je to už ale o sklznicu). Aj od konečnej MHD lesom by sa dalo, aj dole niekto šiel po tom kašane, no ale zas no... Podklad chýba. Na serpentínkach ale utlačené, tvrdé, nič netrčí, aj smerom dole komfort, len pod delom poriadne mokro. Okrajom najlepšie. Hore na asfaltke treba len prehodiť lyže a ísť ...   Celý článok
V nedeľu ráno na stanici rozmýšľam, kam idem. Jasné že najskôr vlakom do LM, len sa neviem rozhodnúť, či do Žiarskej (lepšie dostupná) alebo na Babky (lepšie spoje nazad poobede). Z tepla pri pokladniach neochotne leziem do arktickej zimy na perón a tam ma víta „spoluredaktorka“ Jaraba. Sama. S lyžami. Vraj sa nevie rozhodnúť, či Babky, či Žiarska :-))) Takže je to jasné, redakcia Vetromagu podnikne ďalšiu spoločnú služobku.   Rozhodnutie padá o chvíľu, zas až tak ďaleko to od autobusu pod les nie je... No, reálne je to ďalej, zisťujeme v Jalo...   Celý článok
Ako to vyzerá na hrebeni od Prašivej na východ sa dá zhrnúť stručne, na h.... Keby niečo, tak h ako haršajzne :-) Miestami. Miestami je to na hrebeň do ruky a naoberať si brusníc. Fakt sú tam a výborné a miestami aj celkom dosť ich trčí spod biednej bielej pokrývky.  Takže tak.   V detailoch tak, že som sa vybral otestovať žltú z Lúžnej pod Skalku. Všetky dedinské „coop jednoty“ sa podobajú, takže som v dedine, dlhej ako slíž, samozrejme vystúpil priskoro. No ale krásne lúky poza dedinu a ten iskrivý, premrznutý prašan! A za chrbtom ružovel...   Celý článok
Začalo to otázkou: „Ukážeš mi niečo v Malej Fatre?“ Dohoda padla, tak stretko v Kraľovanoch, ohnivá čiara do Párnice a tam sa dá krásne zaparkovať hneď na začiatku dediny, pri začiatku modrej značky. Úvaha znela: prejsť na Stoh, polyžovať ho z oboch strán a nazad. Tak na úvod „lieskové tunely“ smerom na lúky nad dedinou. Dá sa len smerom hore ten prvý, dole treba zniesť, lebo kamene. Druhý, dlhší, je komfortný oboma smermi. K salašu sme šli ešte v hmle, odtiaľ už azúro a bezvetrie. Traverz Magury je samozrejme v celodennom tieni a v lese, ...   Celý článok
Správa NP Malá Fatra a Fatranský spolok zorganizovali na sobotu 21.1. druhý ročník zimného monitoringu veľkých šeliem – vlka, rysa, medveďa a keby sa vraj zadarilo, aj mačky divej. Akcia sa úspešne rozbieha, na začiatku oslovila okolo 20 ľudí, vlani asi 40 a teraz už viac ako 70. Dokopy to vydalo na zhruba 340km nachodených trás v lesoch a podhorí národného parku, vrátane okolia Šípu.     Všetko začalo v podstate už v piatok večer na správe vo Varíne, prednáškami, fasovaním máp, nádobiek na vzorky, a chrumkami a chlebíčkami :-) Veľa ľ...   Celý článok
Najjužnejšia časť hrebeňa Malej Fatry. So štartom vo Fačkovskom sedle a cieľom vo Valči. V podstate od zjazdovky po zjazdovku. Ale také jednoduché to zas nebolo, po snehovej nádielke, ktorá len pár hodín dozadu skončila. Všetci teraz organizujú prašanové orgie, ale ja to mám ale radšej do kopca a po hrebeňoch. Takže na úvod hore na Kľak. Serpentínky udupané najmä pešiakmi, takže aj pre lyže pohodlné a rýchle. Všetko naokolo krásne biele, aj na chodníku to vyzerá dobre, ale základ je biedny, zvedavá skalka sa miestami vystrčí spod snehu. Dole by som t...   Celý článok
Sobota ráno – snehová kalamita na strednom Slovensku dozúrila, odišla vyvádzať niekam ku Košiciam. V Turci sa to pomaly trhá, občas posneží, teplota príjemne jemne pod nulou. Pred náročnejšou nedeľou sa hodí kratšia rozcvička, Lysec je na to ideálny.     Ešte za šera štartujem z Belej do Belianskej doliny. Tá je ideálna pre bežkárov, aj na bajku by sa dalo skvelo. O chvíľu odbočka do Slávkovej doliny, po žltej. Tu to býva nepríjemné, rozbité ťažbou dreva, rozbahnené tečúcou vodou. Teraz paráda, väčšinou samý ľad a na ňom pár cm praša...   Celý článok
Vietor  v nárazoch 115-130km od severu, čerstvý sneh  previaty na južné svahy kde sa očakáva až 45cm nového prachového snehu, vo výške 1500 cca -20stupnov. Toľko predpoveď na piatok. Na sobotu sa vietor utíši tak na 70km/hod.   Staré Hory a južné svahy Krížnej isto potešia človeka bažiaceho po prašane po vajcia. Priamo od pece po veľkopansky o 10.30 vyrážam z chalupy po zelenej na Japeň. Teplomer ukazujúci -17 stupňov neklame, v nose sa sliznice lepia. Stopa od snežníc pomáha a ani neviem ako a som na Pivovej. Zo zvážnice výhľad na hrebeň, ve...   Celý článok
Chcel som ísť do Žiarskej. Arktická zima, fičák od severovýchodu, že sa tam skryjem a v jej južne orientovanom kotli bude príjemnejšie. Ale naše železnice sú úchvatné: keď je v lete horúco, meškajú, lebo sa všetko kazí. Teraz keď je trochu zima, meškajú zas. No myslel som si, že 40 minút na prestup na bus v Mikuláši bude stačiť. Nestačilo!!! Postál si rýchlik v Liptovskej Teplej skoro hodinu... „Našťastie“ meškal aj druhý smer, tiež hodinu, tak som preskočil do spiatočného rýchlika a začal špekulovať, čo ďalej...     Kraľovany! ...   Celý článok
Šiesty január priniesol koniec snehovej kalamity a začiatok kalamity teplotnej: ortuť v noci spadla pod -20 stupňov, cez deň nevyliezla nad -15 (na hocijakom slušnom kopci, nie v Komárne!)  a na kopcoch sa k tomu protivne rozfúkalo. Od severu samozrejme. Pocitová teplota nad hranicou lesa vraj okolo -30 cez deň, no nechoď tam.. :-)     Tak som išiel. Vyhral sever Veľkej Fatry medzi Malinným Brdom a Šiprúňom. Krátky úsek hrebeňa síce, zato aspoň čiastočne chránený stromami pred vetrom. Ale hlavne s viacerými možnosťami počmárať čerstvý prašan a...   Celý článok
Druhá snehová kalamita tejto zimy pomaly končí, cestári už majú prehrnuté. Teploty prudko klesajú k arktickým hodnotám, treba sa ísť zapotiť prehŕňaním stopy aj do kopcov. Vyberám si „jednoduchú“ prechádzku zo Strečna cez Suchý do Kľačian, popri oboch chatách samozrejme. Ešte sneží a aj poriadne fučí, ale do chrbta, s tým sa ráta ako s pozitívom.     Kalamita má výhodu, že do lyží skáčem hneď z vlaku, na peróne. Na úvod trochu cezpoľného skifatrizmu, paličky ešte sem – tam škrtnú pod snehom o zem. Som tu „skoro“ prvý, len...   Celý článok
Prvé ráno roku 2017 v Turci: -10 ako v mrazáku, kotlina pod riedkou hmlou (alebo je to dym z pyrotechniky? hehe), hore na kopcoch azúro. Odbočka z hlavnej na Trusalovú čistý ľad, ale do lyží sa dá obuť hneď pri kempe. Auto by zvládlo aj cestu ďalej, na Zajacovú, ale načo ho trápiť? Snehu síce málo, ale je tvrdý, zato nie ľadový. Dá sa pohodlne po žltej značke pásovať, so slnkom za chrbtom. Po pár sto metroch už sa musím vyzliekať. Na začiatku trochu vytečeného ľadu a miestami nejaký odkrytý kameň, ale aj dolu to bude paráda, a poriadne rýchla, z...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 535) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2017  |  designed by MVM Trade s.r.o.