Rock Machine
Zoznam článkov od 1 do 20 (z 610) >>

Slovensko

Na bajku zo zimy do leta

19.04.2018
Zima tento rok ozaj skočila akoby priamo do leta. Kdeže jarné blatá sú, všade sucho, nebojí sa človek po pojazde oprieť bajk v izbe o skriňu :-) A už druhý víkend pekný a dokonca poriadne teplý, ideál na jedno z prvých jarných roztočení nôh - zatiaľ jemne po cestách. Podhorie Lúčanskej Malej Fatry je na to ideálne, z rajeckej aj turčianskej strany, tak sme udreli na tú turčiansku. Krajinka pekná, výhľadová, netreba sa ani veľmi pod kolesá pozerať. Pomalé a dlhšie to bolo, tak išli do dresu k náradiu a duši aj nejaké cukrové bomby. Na foťák už má...   Celý článok
Malá Magura, rozlohou najmenší zo štyroch podcelkov Strážovských vrchov, je ako taký klin, vrazený zo severu do Hornonitrianskej kotliny. Jej masívny hrebeň sa plynulo dvíha od Bojníc po Boškovie laz, potom je to také húpavé hore – dole až na najvyšší bod na Magure (1141 m). O kúsok ďalej, z Malej Magury, prudko padá do sedla Obšiar. Tam už začína ďalší podcelok Strážovských vrchov – Zliechovská hornatina, konkrétne jej časť Javorinka, kde sa ráz krajiny výraznejšie zmení, najmä časté výhľady pribudnú. Javorinka je zároveň názov kopca s vl...   Celý článok
Ku dvom hradom, kompe a pomníku francúzskym partizánom na Zvonici pribudla Strečnu ďalšia dominanta - osem metrov vysoká rozhľadňa na najvyššom bode skalnatého hrebienka Špicák, priamo nad dedinou, na žltej turistickej značke. Aj z europeňazí ju domáci stavali na jeseň 2017 a oficiálne otvorili 10.marca 2018. Pekná, festovne drevená, sú k nej aj infotabule, smerovky a lavičky na už existujúcom náučnom chodníku. Na prízemí a medziposchodí by sa v núdzi celkom pohodlne vyspalo zo desať ľudí. Hore je krytá veranda. Najlepší výhľad je z nej na okol...   Celý článok
Klub slovenských turistov a Občianske združenie KARPATY pozývajú na 32. ročník medzinárodného stretnutia expedičných turistov a netradičných cestovateľov EXPEDÍCIE 2018.   Vážení priatelia!   Zima sa pomaly končí a priaznivci tajomných diaľav a krásnej prírody už premýšľajú o lete. Jedni majú smelé plány, iba doťahujú detaily a upresňujú zostavu. Druhí, zaťažení prácou alebo školou, si nenašli čas, aby popremýšľali, rozhodli sa a pustili sa do príprav ľahšej výpravy alebo náročnejšej expedície. Tretích tiež lákajú neznáme...   Celý článok
Slovenská Pierra Menta si za desať ročníkov svojej novej histórie vyslúžila poriadne meno doma aj v okolitom vesmíre: na štartovke sa objavili mená z Rakúska, Švajčiarska, Rumunska, tradične od susedov, ale aj z Nórska. A neboli to žiadni turisti. Kvality ale nie je nikdy dosť, takže orgovia už v januári ohlásili pár zmien pre tento jedenásty ročník. Asi hlavnou bol poriadny popretekový žúr zo soboty na nedeľu, že? A išlo sa netradične: od štvrtka do soboty. Možno aj preto, že sa menil čas na letný, ale hlavne v nedeľu sa málokto do roboty ponáhľa... ...   Celý článok
Predposledný víkend marcový vrcholila v doline slovenská Pierra Menta, ale kým sa urodí report, je tu pár obrázkov o aktuálnych a aktuálne sa zhoršujúcich podmienkach pre šľapky. Tých bola dolina v sobotu plná, takže stopy poťahané nielen pre pretekárov „do všade“ a preleštené miestami až do ľadova.     Prístup: do lyží sa dalo od prvého kilometra, ale ráno čistý ľad a popoludní už po ceste voda tiekla, takže „snežná čiara“ sa dolinou rýchlo posúva hore. Aj keď nejako moc teplo nebolo. Zvážnica popod Lakeť už je nezjazdná, ale...   Celý článok
Pred pár dňami sa z francúzskej Pierra Menty vrátili naši reprezentanti Jakub Šiarnik a Matúš Danko s veľmi pekným 19 miestom. Jakubovi pre ktorého to bola prvá účasť na tomto veľkom skialpovom preteku sme položili pár otázok: Takže Jakub, nová zimná sezóna pre teba už beží v plnom prúde, vráťme sa ešte na jej začiatok: Poddarilo sa ti absolvovať študijný pobyt v Slovinsku, trénoval si s tamojšími najlepšími pretekármi. Ako sa ti to podarilo, Čo ti to dalo? Využil som možnosť vycestovať na študijný pobyt v rámci programu Erasmus. Bol to výb...   Celý článok
Na Rádiu Slovensko, cestou do Kysucov, spieva Helena a vizionársky predurčuje, čo čaká účastníkov Kysuckej stovky o pár hodín: „Bude dlouhá noc – a pak nádherně hrát - hodně dlouhá noc – nikdo z nás nejde spát“. (Keby spievala to hrát ešte aj s mäkčeňom, no to by ma už mohla aj n...rát, ale takto, reku, beriem). Atmosféra, ako to už býva pred štartom, taká predštartová. Akurát každý prehadzuje po podlahe telocvične spodky, tričká jedna, tričká dva, tričká tri, mikiny a vesty, kožuchy, ušianky a iné doplnky a rozmýšľa čo na seb...   Celý článok
Túto sezónu tak trochu nevieme, čo od dobroty. Skialpovateľno je už od začiatku novembra, Zima sa hecla a po dlhšom čase sa správa tak, ako ju pán Boh, ešte pred tým, ako sme sa mu do systému začali príliš starať, vymyslel. Výsledok je ten, že som tento rok ani raz nedral mohér o umelák, do sýta si zajazdil v prašane a okúsil kóty, na ktorých cez iné sezóny kvetinky v januári kvitli a to preháňam naozaj len o zastrúhaný venušin chlp. V rámci onej použiteľnosti aj nižších kót sme sa v sobotu v rovine experimentu vybrali na Fedorku (1303), málo to zná...   Celý článok
Po ročnej pauze, nakoľko aj najväčší vytrvalci ako Roman Minarovič (hlavný organizátor), potrebujú si občas vydýchnuť, sa na slovenskú ultra scénu vrátila diaľkoplazecká klasika pod skratkou KYS100. A že sa vrátila v plnej paráde a štýlom ktorý sa nedá nazvať inak ako vzorovo kysucký. Termín na začiatku marca sľubuje vždy určité prekvapenia, čo sa podmienok týka: alebo bude všade prívetivé jarné blatíčko niekam pod kolená, čľapkanica a mokré brodivé zvyšky starého snehu, alebo… Ten tretí, mrázikovský variant. Bingo! Pre tento ročník s...   Celý článok
Skromný zámer znel: vyštverať sa z Belej na Lysec, ale to je málo. Takže potom sa dobre zničiť v teréne, kam veľa šliapačov nechodí. Lebo sa ten terén na skialpy nehodí: na hrebeň Veľkej Fatry sa vyhrabať cez Malý Lysec a prebojovať sa na Jarabinú. Tam vľavo vbok, nájsť zostup do Sedla za Kečkou, vydriapať sa na Kečku a po lúkach a zvážnici sa zošmýkať na Mažiarky a zbehnúť na dno doliny k chate Lysec. Okruh uzavrieť výšľapom po starej zjazdovke smerom na Medzijarky a stade už sa len spustiť po žltej nazad do Belej. Takto:     No... Jedn...   Celý článok
Dnes už takmer zabudnuté mestské lyžiarske stredisko na Kamzíku je už dávno nie v prevádzke. Klimatické zmeny tu našli jednu zo svojich obetí. Kto by si dnes vedel predstaviť, že ešte pred 50 rokmi tu bola veľká lyžiarska premávka – samozrejme nielen turistická, ale aj pretekárska, na medzinárodnej úrovni. Vyrástli tu aj majstri Slovenska. Že je to dnes inak, ďakujeme klimatickému zvratu, ktorý sme si čiastočne zapríčinili sami. Areál, hoci nie veľký, stačil na vybudovanie zjazdovej trasy, veľkého skokanského mostíka, slalomového svahu s večerným o...   Celý článok
Ráno som aj chvíľku rozmýšľal, či neísť z Ludrovej, ale tá je nižšie a na severe a k tomu v lese je málo snehu. Liptovská Lúžna má výhodu: od zastávky pri ObÚ len kúsok peši nazad na odbočku, dva kúsky k salašu na konci dediny a možno skákať do lyží. Aj nazad sa tak dá. Cesta síce až po odbočku do Machnatej posypaná, ale vedľa nej natiahnutá stopa. Potom už paráda až do Ráztockého sedla. Tak do pol metra snehu, ale vedľa v lese niekde ledva päť cm. Vyzeralo to ako hlboký, uľahnutý prašan, ale taký centimeter pod povrchom striehla hnusná ...   Celý článok
Že vraj už reporty  „poušovky“ čiatelia tak neberú, tak treba voľačo inuô napísať. Nuž tak sprobujme... Iný kraj, iný kopec.   Keďže cez týždeň nasnežilo aj v BA, tak okrem kalamity v doprave máme ten sneh aj v lese. Na severných svahoch dokonca aj prachový. Síce len 8 až 15 cm, ale paráda. V piatok 9.2. po zotmení som kúsok pobrúsil po Kolibe, Kamzíku, somárskou lúčkou dole, potom hore k lanovke, zopár esíčok dole krásnym severným svahom pomedzi krtince. Nazad hore, na lanovke cesnakové placky dotankovať a potom ešte 3x somárskou lúčkou dol...   Celý článok
Mamke prírode konečne došlo, že dieru medzi frontami s modrým nebom a slnkom treba pre nás, normálne pracujúcich, zariadiť na víkend. Aspoň raz v tejto sprostej hmlistej zime! Historická chvíľa mala nastať v sobotu 17.2. dopoludnia, a na to som teda nebol ochotný spoza okna pozerať: chrípka ma nezastaví, ani lavínová trojka. Trojka hrozila na severných a sv svahoch, treba ísť počmárať južné. Samozrejme niekam, kde mi niekto stopu potiahne, aby som sa aj s bacilami dokázal na kopec vytackať. Lebo pripadlo za minulé dni dosť! Takže voľba padla na Žiarsk...   Celý článok
Auto sa rúti cestou na Martinské hole, o siedmej ráno rampa dokorán, rampár ešte zalezený, neotravuje či máme reťaze. Aj tak netreba, cesta vydretá až na výtlky (sú stále väčšie) a ideme iba ku Studničke, na zákrutu pri čerpačke pre zasnežovanie. Len musíme dať pozor, či nejaký šialenec nejde zhora. Ale miesta na vyhnutie sú. Toľko dopravný servis, parkujeme komfortne, miesto je tam tak pre desať áut. Ideme preveriť prašanové možnosti okolo Minčola, tak na úvod plynulé rozkĺzanie po zvážnici smer Priekopské hole. Lesom ako z rozprávky, popod os...   Celý článok
 Ankety typu športovec roka, či mesiaca nijak systematicky nesledujem, ale výsledky tohtoročnej ma zaujali, resp. vo mne vyvolali zmiešané pocity. Konkrétne ma rozrušilo pomerne nízke umiestnenie Petra Hámora. Petra Hámora osobne nepoznám, rovnako ako žiadneho iného z vrcholových športovcov. Jeho výkony dlhodobejšie so záujmom sledujem podobne, ako výkony napr. Petra Sagana, či iných neprehliadnuteľných Slovákov. Tie Hámorove sú už skoro 20 rokov konštantné, cieľavedomé a na svetovej úrovni. Jeho snaženie v dosiahnutí Koruny Himalájí vyvrcholilo práve v ...   Celý článok
Na raňajky chlieb so syrom, jogurt, mlieko – nech si od tých mliečnych výrobkov neodvykám. Lebo viem, čo ma asi zasa čaká. O dve hodinky teda skáčem z busu na Donovaloch do lyží a do polotučnej hmly. O chvíľu, vyššie na Polianke, už je plnotučná, ale sú tu ešte domy a za rampou stromy, to sa ešte dá. Koľkokrát som tadeto už išiel... Ale ani raz týmto smerom, sranda :-)   Rampa dokorán, asi kvôli ratraku, ktorý bol preleštiť bežecké stopy. Parádne by sa šmýkalo... Keby tam po ratraku nevbehol dement na skútri. Vyblbnúť sa na čerstvo upraven...   Celý článok
V sobotu sa nedalooo, ale náplasťou na boľačku bola predpoveď: vraj nedeľa bude krajšia, menej oblakov. Takže skoré ráno nedeľné: ešte za tmy na vlak a už za brieždenia von z busu. Ako jediný cestujúci, na konečnej v Liptovských Revúcach. Po poslednom snežení a oteplení (obe samozrejme intenzívne, len to sneženie kratšie, ako vždy) sa našťastie dá skočiť do lyží už dole v dedine, pri kaplnke. A pozerám, že sa bude dať opatrne aj zlyžovať. No paráda. Nad hlavou sa mraky ženú, pri salašoch vliezam do nich, dokonca 10-minútová metelica sa vyskytla. A...   Celý článok
Hej hej, napadlo aj v dolinách, konečne. Ale nie zas tak, aby som sa motal okolo mesta. Zvolen nad Donovalmi má príjemných 1403 m. Vyštveral som sa naň po žltej z Revúc - popod vlek, cez jeho nižšieho brata (1372 m), pokračoval som na Motyčskú hoľu a cestou nazad som ešte skontroloval rozhľady z bočného hrebienka smerom k Čiernej hore. Keby bolo trochu viac času, doprial by som si aj trochu oblúčikov z Malého Zvolena na východ, vyzeralo to tam dobre:     Príjemných 1403 preto, lebo mraky sedeli zakvačené na hrebeňoch Veľkej Fatry aj Nízkych Tatier, ...   Celý článok