<< Zoznam článkov od 16 do 30 (z 664) >>

Slovensko

Alebo taký rýchly fotoreport zo začiatku babieho leta... Lebo posledný septembrový deň (v nedeľu) som nemal veľa času, ale počasie vyšlo takmer dokonalé - a taká príležitosť sa neodmieta. Vybehol som preto aspoň zo Šútova (ešte za brieždenia) cez Generál pod Chleb a od chaty už v gýčovom svetle po hrebeni cez oba Kriváne na Suchý. Domov tiež najkratšou cestou - cez Maguru do Kľačian, aby som už na poludnie zarezával „na rodnej hrude“.   Ale zas až tak som nešibal do koní, aby som nefotil - to počasie proste nútilo každú chvíľu zastavi...   Celý článok
Zvoní mi telefón: „Čo robíš v piatok??“  „No čo by som... Robím!“ „Ale, hybaj s nami na Lysec!“ „No nejdem, roboty ako na kostole!“   Ale nedá mi to, pozriem predpoveď na víkend a sviňa jedna, skoro ako cez kopirák podľa minulého týždňa: pracovné dni ažúro, na víkend studený front s dažďom. Kašlem na robotu, celú dovolenku som tam strávil. Volám pre zmenu ja: „Kedy to idete?“  „Hehe, chytro si si rozmyslel...“   A tak sa veziem ako pán, z BB domov do Turca, v piatok netypicky už o ôsmej ráno. Jeseň už beží naplno,...   Celý článok
No ľudia, tento rok sa teda diali veci! V prvom rade počasiu totálne preskočilo – normálne, že nepršalo! Trápna snaha vetra na hrebeni Vtáčnika kropiť nás vodou z hmly, zachytenej na konároch stromov, to sa neráta. Ďalej: vypredaná štartovka (300 ultrášov), aj keď nakoniec nás z Handlovej vyrazilo  asi 270. Tiež dosť, nie? Možno preto pribudli vo výsledkoch aj veteránske kategórie - nad 50 rokov. A nakoniec udalosť roka: hádam prvý raz sa stretli na jednej akcii dvaja najväčší slovenskí mimozemšťania Majo Priadka a Maťo Halász. Takže sa čakali na...   Celý článok
Do tej krajinky na podhorí Veľkej Fatry chodím často na bajku, ale skôr sa motám po lúkach. Jeden článok odtiaľ už na Vetromagu je (odklik nižšie). Teraz som ale zabrúsil do lesov nad Sklabiňou. Pri surfovaní po leteckých mapách to totiž vyzeralo, že by sa malo dať prejsť z doliny do doliny aj vrchom - teda zvážnicami  krížom cez bočné hrebene, ktoré tie doliny oddeľujú. Nečakal som žiadne bomba scenérie, všade sa tu intenzívne ťaží drevo. Veď ani srnka neprebehla, zato traktorov a harvestorov ako na výstave. Skôr ma zaujímalo, aká časť tých ci...   Celý článok
Horomil fest - festival pre všetkých milovníkov prírody, cestovania, hôr a adrenalínu, je už 10 rokov stálou súčasťou kultúrneho života Považskej Bystrice. Za jednu dekádu navštívilo festival tisíce divákov a desiatky hostí ako napr. Pavol Barabáš, František Kelle, Peter Hámor, Boris Filan, Martin Nikodým,... Organizátori podujatia – traja kamaráti Martin Holeš, Marek Janičík a Juraj Lukáš si aj tento rok pre divákov pripravili zaujímavý program. ATMOSFÉRA ŽLTÝCH TRABANTOV ZNOVU OŽIJE Horomil Fest už klasicky koná posledný septembrový týžde...   Celý článok
Pre niekoho možno známejší ako Pustý hrad - lebo až na ojedinelé vykopávky (aj keď prvé už za Uhorska) bol donedávna ozaj pustý a stáročia doslova pohltený lesom. Svedčia o tom aj pne stromov, ktoré ešte dnes trčia z trávy v jeho dolnej časti. Stavím sa, že ani veľa Zvolenčanov pred nejakými 20 rokmi nevedelo, na ktorom kopci vlastne je. Lebo nad stromy nič netrčalo. Dnes už je hrad zdola krásne viditeľný a výborne dostupný. Pre pešiaka samozrejme najlepšie (aj keď najstrmšie) serpentínami po náučnom chodníku, ktorý začína kúsok za zimným štadi...   Celý článok

Veľký Vreteň

05.09.2018
Taký nápadný kopček na dolných Kysuciach, nad Radoľou (alebo Snežnicou z druhej strany). 821 m, celý zalesnený a má poriadne strmé svahy. Lebo ako jeho susedia (Ľadonhora, Rochovica, Brodnianka a iní) je to kus tvrdšieho vápenca v krajine mäkkých guľatých tvarov na pieskovcoch a ílovcoch. Proste bradlo. Výhodu to má takú, že na jeho chodníkoch je po daždi rýchlo sucho, na rozdiel od okolia. Spomínam to preto, lebo napriek strmote je tu aj veľa bajkových stôp. Jasné, že najmä dole kopcom, ale poporiadku...     Turistika je tu jednoduchá – po zelene...   Celý článok
Tak reku dostal si opušťák, tak poď zbierať kondičku na lepšie výlety. Z Dúbravky (štart o jedenástej) popri Tescu cez kopček na Železnú studienku, polmaratónskou traťou pekne asfaltkou hore do kopcov. Teplo je a ešte len bude. Kapre v jazerách ohrievaju chrbáty, no aj by som k nim zabehol na kus reči, trošku si dopriať horizontály. Pri druhom kameňolome dávam novú vodu, lebo tá vo flaši je už teplá a z rúrky tečie chladená. Pozerám, že som tu bol asi pred rokom, a domček obďaleč je akýsi novší. Aj tabule pribudli... Akási včelárina... No pek...   Celý článok
Je to najviac na východ vystrčená planina Slovenského krasu, známa predovšetkým vďaka dedine, ktorá jej dala meno a v ktorej je poriadna koncentrácia zaujímavostí (viac v odkaze pod článkom). Jasov je aj jedným z najčastejších východísk smerom na planinu, lebo leží blízko ku Košiciam. Planina má asi 16x10 km a asi 72 km2, je sklonená zo severu na juh a prevažne zalesnená. Nájdu sa ale aj rozľahlé lúky, pripomínajúce solitérmi stromov africkú parkovú savanu – napríklad pod sedlom Železná brána, okolo Ladislavovej vyvieračky, v doline potoka Mig...   Celý článok
Kde bolo, tam bolo, pred piatimi rokmi sa po dvoch úspešných ročníkoch Slavkáča usmialo šťastie aj na dlhší variant horského behu v Tatrách pod taktovkou Šelmy. Okrem pár desiatok edícií legendárneho Psotkáča (tento rok po 34. raz) nepatril Vysokým Tatrám žiadny dlhší vysokohorský beh, po novom skyrunning či ultratrail.   Námet som čerpal z účasti na poslednom (40!) ročníku Tatranskej Magistrály v roku 2006, kde ako adolescent som mal šťastie dobehnúť na 3. mieste. Bežalo sa od Hotela FIS na Štrbskom plese okolo Popradského na Ostrvu a cez Sliezsk...   Celý článok
Inak povedané: priamy útok na malofatranský Stoh. Rovno hore z Kraľovian a takisto dole. Po zelenej. S hodinovým vyvaľovaním v tráve pri smerovníku štýlom „muchy zjedzte si ma“. Lebo išlo aj o skúšku, či baciľe už dajú pokoj. Nedali, ale šľak ich traf. Lebo: prešiel front, neľudské horúčavy dočasne prestali otravovať, vzduch sa vyčistil, vetrík pofúkol, aj ranné hmličky sa objavili. No nechoď... Na úvod prudké stúpanie lesom, po spádnici pod Suchý vrch. Okrem svetelnej hry útržkov ranného oparu medzi konármi a listami stromov som cestou mohol obdi...   Celý článok
Narodil som sa na južnej Morave, žijem na Slovensku. Vtedy to bolo Československo a ja sa stále cítim byť Čechoslovákom. Nemám s tým problém dovtedy, dokiaľ sa nestretnú v nejakom zápase Česi proti Slovákom. Predsa len fandiť obidvom súčasne nemôžem. Ale nakoniec je víťaz vždy ten „náš" :-) Nedávno som sa rozhodol prejsť s kamošom Petrom po tej čiare, čo nás rozdeľuje a spája. Peter narodený na Slovensku, ja na tej západnejšej strane. Stará Turá leží pod Veľkou Javorinou, hraničným kopcom, na ktorom sa stretali Slováci s Čechmi ešte ...   Celý článok
Koncom júla už po siedmykrát vybehli vo Vysokých Tatrách horskí bežci na vrchol Slavkovského štítu do nadmorskej výšky 2452 metrov. Verní tradícii sme posunuli časový limit pre klasifikovanie do výsledkovej listiny dve minúty nadol. Tento rok sa do hodiny a 56 minút zmestilo 170 štartujúcich. Limit 200 miest na štarte, udelených našim partnerom – Tatranským Národným Parkom, bol rozchytaný s polročným predstihom za 20 sekúnd. To je odraz reality veľkého rozkvetu horského behu na Slovensku a v okolitých krajinách. Potenciál je násobne vyšší. Preto ...   Celý článok
Z titulu extrémne teplého a suchého konca mesiaca júl ostalo zapríčinené, že napriek ojedinelej búrkovej činnosti nastalo extrémne sucho v lesoch v okolí Prešova a Košíc. Bdelí odborníci na úseku lesného hospodárstva, požiarnej ochrany a správy majetku z miestne príslušných úradov a odborov štátnej správy a samosprávy ale zodpovedne vykonávajú svoje pracovné povinnosti aj v čase dovoleniek so zámyslom ochrániť životy a majetok občanov, štátu a samospráv. Treba vysoko oceniť ich iniciatívu, keď aj nad rámec svojich povinností intenzívne ...   Celý článok
Južný cíp Oravy, ohradený masívom Šípskej Fatry, alebo oblasť medzi Párnicou, Kubínom a Valaskou Dubovou. Geomorfologicky Podchočská brázda, geologicky už nie špicaté Tatry – Fatry z vápencov a žúl, ale guľatý flyš z pieskovca a ílovca. Čo z toho vyplýva? Predsa mokrota a blatko, aj keď inde už dááávno uschlo. A ja somár sa tam trepem po daždivom týždni... Inak samé lúky a minimum lesov – aspoň na tých cyklotrasách, kade som sa motal. Z toho zas vyplývajú ďaleké pohľady na okolité dominanty: Choč, Kubínska hoľa, Rozsutec, Šíp, Ostr...   Celý článok