Kľačianska Magura, Suchý, Panošiná: snehaktuál

20.12.2021
klacianska-magura-suchy-panosina-snehaktual

Ani nie skialpaktuál, lebo Kľačianska Magura nie je ktovieako frekventovaný skialpový cieľ. A ešte s prístupom zdola po strmom južnom svahu, kde musí byť ozaj dosť snehu, aby sa dalo. Aj teraz, počas víkendu predvianočného  – kto by mal chuť niesť lyže na chrbte z Kľačian, až na tej krátkej rovine pod Bukovinkou (asi 930 m n. m.) by ich mohol opatrne položiť na sneh. Aj to len na výstup hore. Zlyžovať sa dá max. lúka pod chatou, zjazdovka nad chatou, prípadne Galeje v hornej časti. Potom má človek na chlpatých lyžiach už len obmedzené možnosti, vyskúšal som obe.

Prvý smer: zelená značka do sedla pod Suchým bola komfortne predupaná, ako takmer vždy. Len v závere poriadne záveje a vajcový sňah. Tu už by to bolo na lyže komfortnejšie. Zato Suchý by si na lyžiach neužil asi nik – strmina hrboľato ľadová, hrubá krusta na prášku bez základu a na nej zase trochu čerstvého snehu. Ani kosodrevina hore okolo vrcholu nie je ešte prikrytá, takže ani hrebeňovka na lyžiach by zrejme nebola nič moc.

Po návrate ku chate teda druhý smer: dole kopcom v komfortnej koľaji od auta do sedla Príslop – tvrdé a prikryté čerstvým práškom. Potom pokus o zvážnicu doprava ponad Hoskoru, ale rýchly obrat nazad, ako som sa nad členky zabáral. Poprechádzať sa tam na lyžiach by ale nebolo zlé. Žltá značka na Panošinú tiež prechodená, ale samozrejme menej ako predošlá zelená a na otvorených úsekoch hrebeňa miestami náveje, aj po kolená. Opatrne by sa dalo na lyžiach až ku pamätníku. A potom už tiež len nazad. Možno s malou zachádzkou po zvážniciach popod severné svahy Panošinej.

Smerom dole od pamätníka tá hnusná strmina na začiatku sa išla dobre, trocha zamrznutého snehu bola pod nohami pohodlnejšia ako hlina a šutre. Potom už traverzy, kde sneh pod nohami rýchlo ubúdal, našťastie bukové lístie už nebolo našuchorené, tak aj som videl, do čoho som stúpal.

No čo, bola to taká „z núdze cnosť“ v počasí prichádzajúceho frontu a vetriska na hreeňoch, keď sa mi nechcelo nikam ďalej chodiť a už vôbec nie lyže so sebou ťahať. A je jasné, že pod 1000 metrov na lyžiach žiadna šanca. Ešte si počkáme...