Letný výlet na Ostrú

19.08.2016
letny-vylet-na-ostru

Kam vziať návštevu s úmyslom ukázať jej za krátky čas čo najviac krás rodnej hrudy turčianskej? Najlepšie na nejaký pekný kopec s ešte krajším výhľadom. Ostrá, štíhlejšia sestra Tlstej vo Veľkej Fatre tieto požiadavky spĺňa s rezervou, navyše v gýčovom počasí nie je čo riešiť. Ale výhľady si treba samozrejme zaslúžiť, bude to strmo hore aj dole. Našťastie toto leto nie je nijako extrémne, aj pri včasnoaugustovom slniečku to nebola žiadna vyhňa, ani muchy veľmi neotravovali, no raj.

Na rozdýchanie sme začali proti slnku síce, ale fotogenickou Blatnickou dolinou:

Tá je v dolnej časti otvorená, s nivou potoka pokrytou farebnými lúkami, po ktorých sa všeličo živé preháňa. Cez deň už väčšinou také menšie zvery:

Aj miestni urbárnici tu zanechali svoju vizitku:

O kus vyššie sú už stopy ľudskej prítomnosti a tvorivosti srdcu turistu bližšie:

Po takej pol hodinke sa objavujú „na dosah“ prvé bralá a skalné steny, žiarivo svietiace zo sýtej zelene na pozadí modrej oblohy, nádherná kombinácia! Je to tu ideálne pre rodinné vychádzky:

Keď kúsok za skalnou bránou naďabíme pri ceste na smerovník s lavičkou, je čas posedieť, lebo odbočujeme do Juriašovej doliny. Tá nie je žiadnou slušnou dolinou, ale strmým skorožľabom. Drinu výstupu našťastie spestruje tieň lesa a bralá a veže a steny naokolo:

Keď sa terén zmierni a les sa trochu rozostúpi, sme v sedle Misa pri ďalšom smerovníku, odkiaľ je to síce stále ešte strmo, ale už len kúsok a so stále lepšími výhľadmi do okolia:

Hore pri smerovníku na Zadnej Ostrej je čas na odpočinok a vychutnanie panorámy hlavného hrebeňa Veľkej Fatry od Krížnej po Borišov:

Chodníček ďalej na Ostrú je taký typický fatranský, s otvárajúcimi sa pohľadmi do Turca a s hlavným dnešným cieľom priamo vpredu:

Krajinka nad lesom je v strede leta pestrá, stačí sa dobre pozerať:

Chodník zväčša klesá, až sa zastaví na najnižšom mieste hrebienka, v sedle s lavičkou a tabuľkami, odkiaľ na vrchol by už nemali pokračovať tí, ktorým sa nepáči viac voľného priestoru pod nohami:

Lebo až po skalné okno je to miestami na 4x4, ani reťaze nepomôžu, ak sa ruky trasú. A nazad to môže byť aj zložitejšie ako smerom hore:

Spod skalného okna je zato parádny výhľad na celý hrebienok až po Zadnú Ostrú:

Toto už je nad oknom, až na jeden dvojmetrový schodík už len príjemný chodník, pár minút popod vrcholové bralá až hore:

A hore to ozaj stojí za to, pokochať sa kruhovými výhľadmi a posedieť aj dlhšie na niektorej z viacerých malých plošiniek:

Tlstá naproti je ako na dlani, ak má človek šťastie, môže na jej skalných terasách kamzíky rátať:

Cestou dole sa na terasy Tlstej naskytne ešte jeden bližší a nižší pohľad z malej vyhliadky na skalnom brale:

Na ceste dole potom to bralo treba už len podliezť popri jeho stene:

A od smerovníka na Muráni potom už len čoraz miernejší chodník čarovným Konským dolom až dole do Gadera, k hotelu: