Limba pod Rakytovom – nová útulňa vo Veľkej Fatre

03.04.2013
limba-pod-rakytovom-–-nova-utulna-vo-velkej-fatre

Áno nová! Lebo v našom prirodzenom životnom prostredí udiala sa udalosť ak nie nevídaná, tak aspoň nie každodenná. Na Bielu sobotu (30.3.2013) pripadla „kolaudácia“ starej lesníckej chaty s novou funkciou turistickej útulne, ubytovne, občerstvovne.

Limba stojí na východnom svahu Rakytova nad Teplou dolinou, tesne pod hranicou lesa (ten nad chatou brzdí lavíny a rozbehnutých frírajderov). Okolo nej vedie žltá značka - od hájovne Teplô do severného Rakytovského sedla. Najjednoduchší prístup je samozrejme z hrebeňa: dole brehom za necelú polhodinku.  Človek stratí ani nie 200 výškových, takže počas hrebeňovky či nevítanej zmeny počasia k horšiemu, alebo len počas neodolateľnej chuti na jedno orosené je to vítaná možnosť v tejto časti Veľkej Fatry. Perfektne pichnutá na polceste medzi Smrekovicou a Borišovom. Zdola od hájovne (zastávka autobusu a malé parkovisko) tiež žiadny ťažký boj: najskôr pohodlne popri potoku, potom strmšie cik-cak lesom, križujúc zvážnicu, ktorá vedie až k chate. Pohodlne do dvoch hodín.

Perfektná poloha, lebo napríklad v zime pri množstve nového snehu môže byť úsek Borišov – Smrekovica na jeden deň až pridlhý. Napríklad ako túto kolaudačnú Bielu sobotu, ktorá bola vzhľadom na dátum až príliš biela. Kvantá nového a navyše mokrého snehu spravili traverz od Limby do severného Rakytovského sedla až nebezpečným – vedie totiž po severnom a poriadne strmom svahu Rakytova, ktorý je navyše odlesnený, čiže lavinózny. Aj na lyžiach som sa tam zabáral povyše kolien, tak som to radšej otočil. V takýchto prípadoch je lepšie zísť k chate z vrcholu Rakytova – jednoducho, priamo po hrebienku smerom na východ. Po ňom som sa hore ku krížu od chaty vyšplhal úplne bez problémov, aj keď nebolo na krok vidieť. Bol vylízaný vetrom pekne do tvrda.

Ale nazad k Limbe: trojica chatárov sa tam bude striedať, takže prevádzka furt. Miesta je tam asi pre 15 človečinou naplnených spacákov na povale, ale dobrých ľudí sa isto viac zmestí. Riady a sekeru požičajú, v jazierku sa okúpať aj zmoknuté háby osušiť dovolia, dynamom aj niečím tekutým vysokopercentným energiu dobijú, blbé myšlienky dobrou náladou zaženú, oplatí sa zastaviť!

Chlapi majú Limbu v nájme od štátnych lesov, investovať musia samozrejme zo svojho a z tržieb, tak podporujme a pomáhajme si. Nová pec kúri ako divá, elektrinu vyrába agregát. V lete bude nový náter, v pláne je solárny panel a vyznačenie cyklotrasy na leto a bežkotrasy na zimu po zvážniciach – to by bol parádny okruh do susednej Skalnej doliny. Neostáva nič iné, len držať palce dobrému nápadu. V lete sa možno zadarí dostať tu aj najvyššie čapovaný Kozel v blízkom vesmíre. A že sa niekto sťažoval že ešte nie je pečiatka? O dôvod viac sa vrátiť druhý raz, veď bude.

Všetko podstatné je tu: http://www.limba.estranky.sk

Dôležitý odkaz od chatárov: nik odtiaľ neodíde bez pohostenia domácou klobáskou a slaninkou!

Menej dôležitý postreh redakcie Vetromagu: vôňa domácej klobásky a slaninky v dychu odchádzajúcich neodolateľne priťahuje smäd, vlky, medvede, dotieravých horárov a iné šelmy mäsožravé, čo môže spôsobiť neplánovaný bleskový návrat do bezpečia chaty a bezprecedentné predĺženie dovolenky so všetkými následkami.

Fotky Limba pod Rakytovom – nová útulňa vo Veľkej Fatre

Jano 03.04.2013
Chlapi dobry skutik ste spravili, tu klbasu a slaninu citim az ku mne do Mnichova. Strasna skoda, ze uz taham ku 80ke a uz tam nevyjdem. Doniesol by som rad flasu slivovice. Vela stastia do buducna.

Dalibor Belluš (daliborb@azet.sk) - 04.04.2013
Rišo si nás vychválil až moc. Teraz sa musíme o to viac snažiť aby ľudia nepovedali že si kecal. Som rád ako si pochopil ten nápad z geologicko- turisticko-skialpinisticko- cyklo a bežkársko- praktického hľadiska. Vystihol si všetko a všetky dôvody prečo táto útulňa vznikla.Ďakujeme za reportáž , Limba je tu pre Vás. PS: Jano v lete Ťa vyveziem hore na aute.

Ripo 05.04.2013
Vidíš Dalo, jeden ťa vystraší, druhý vychváli, názory sú rôzne, ako ľudia :-) Držím palce nech k vám len tí dobrí chodia.

Boris (lxd2@seznam.cz) - 06.04.2013
Až na toho plánovaného Kozla...Chlapi,až přijdu,přinesu svoje domácí pivo a proberem to ;-) Ať se vám daří,nápady a plány máte perfektní!

Dalibor Belluš (daliborb@azet.sk) - 06.04.2013
Boris plánujeme Bernarda nie Kozla. Domáce pivo určite dones to je pre nás vzácnosť

Boris (lxd2@seznam.cz) - 06.04.2013
No já vycházel z informací z toho článku.A jako pivního šílence mě zarazilo,že když už jste se rozhodli pro "neslovenské" pivo,tak ještě pro takovou bezpohlavní eurosr.... No ale pro Bernarda se i těch 200m z hřebenu vyplatí sejít;-) A poprázdnu k vám nepůjdu!